tiistai 7. helmikuuta 2017

Elämäntapamuutokseni


Viime vuonna, loppukesästä olin lopen kyllästynyt itseeni ja saamattomuuteeni. Huomasin olevani pelkkä tuhti tupakoija, joka oli menettänyt otteen omasta itsestään. Päivittäin haaveilin paremmasta ja terveemmästä minästä. Nuorena liikuin paljon ja söin terveellisesti, mutta sitten tapahtui elämä; huomasin olevani jotain aivan muuta kuin itse halusin. Jotain oli tehtävä! Syyskuussa 2016 elämänkuviot muuttuivat hieman ja huomasin tilaisuuteni tulleen; nyt tai ei koskaan. Aloitin tupakoinnin lopettamisella ja jatkoin liikunnan lisäämisellä. Totuttelin pitkän tauon jälkeen juoksuun, kaivoin sulkapallomailani naftaliinista pelikentille ja nolosta olosta huolimatta innostuin jumppaamaan kotona youtube-videoiden tahtiin. Hyvä mieli ja olo nousivat parantuneen kunnon kanssa samaan tahtiin.

Kun savuton elämä rullasi ja liikunta maistui taas, päätin aloittaa kevyen painonpudotuksen. Elämäni aikana olen kokeillut jos jonkinlaista dieettiä ja ehdottomasti parhaimmaksi olen todennut kaloreiden seurannan. Tähän mennessä olen pudottanut kuusi kiloa ja tavoitteeseen on vielä kaksi kiloa matkaa. Mielestäni painonpudotuksessa tärkeintä on tehdä se hitaalla ja varmalla otteella; uusi ruokavalio tulee ottaa osaksi uutta elämäntapaa ja kadotetut kilot on opittava pitämään hukassa.

Paras apuväline tässä elämäntaparemontissani on ollut Garmin forerunner 235 -aktiivisuusranneke. Rannekkeen optinen anturi mittaa sykkeen suoraan ranteesta ja sen sisäänrakennettu gps kertoo minulle muun muassa lenkkieni matkan, tahdin ja ajan. Aktiivisuuden seuranta kertoo minulle päivittäiset askeleeni ja kulutetut kalorit. Olen pariliittänyt rannekkeen puhelimeeni Garmin Connect Mobile -sovelluksen avulla, joten kaikki liikunta- ja terveysdata ovat aina saatavilla puhelimessani. Garmin -ranneke motivoi minua liikkumaan entistä tehokkaammin ja sen monipuoliset ominaisuudet auttavat minua saavuttamaan tavoitteeni.




Kaloreiden laskennan avuksi olen ladannut puhelimeeni My FitnessPal -sovelluksen, jonne merkitsen kaikki syömiseni. Pudotustavoitteeni pohjalta, sovellus määrittää minulle päivittäisen kalorimäärän, joka muuttuu sitä mukaa kun paino laskee. Sovellus laskee syömisteni pohjalta käytetyt kalorit. Sovelluksen tietokannasta löytyy hyvin kaikki perusruoka-aineet sekä useimpien elintarviketuotteiden ravintotiedot. My FitnessPal tekee yhteistyötä aktiivisuusrannekeeni ja Garmin Connect Mobilen kanssa, joka lähettää liikuntasuoritusteni miinuskalorit FitnessPal:iin. Kätevää ja toimivaa ruokapäiväkirjailua!

Tämän vajaan puolen vuoden aikana olen herkutellut, sortunut muutamaan tupakkaan ja maannut sohvalla liikunnan sijaan. On ollut päiviä ja viikkoja, kun en ole orjallisesti merkinnyt kaloreitani ja olen syönyt rennommin. Silti kaikesta huolimatta, uusi elämäntapani on ottanut otteen minusta ja ensimmäistä kertaa sitten nuoruuden tiukan itsekurin olen vihdoin menossa oikeaan suuntaan. Ja mikä parasta, painokin on pysynyt kurissa.


Löytyykö sieltä muista elämäntaparemontoijia?

2 kommenttia:

  1. Moi Niina! Sun blogi on aivan ihana, hauskaa ja inspiroivaa tekstiä. Tästä jutusta tuli mieleen meidän lenkit sillon nuoruudessa.😊 Kivaa bloggailua ja onnee elämäntaparemontin johdosta! ❤

    VastaaPoista
  2. Kiitoksia, kiva kuulla :-) Olin viime vloppuna kotoseuduilla ja lenkkeilin tutuissa maisemissa <3 ;-)

    VastaaPoista